Checklista youtubera – jak zostać youtuberem. Jak się wybić na YouTube?

Jak się wybić na YouTube?

To pytanie spędza sen z powiek każdego, kto zaczyna swoją przygodę z własnym kanałem na YouTube. Dzisiaj nie skupimy się na samym procesie odpowiedzi na pytanie: jak się wybić na youtube, a raczej na swego rodzaju checkliście.

Im dłużej czasu działasz na youtube, jako youtuber oczywiście – tym więcej młodych twórców pisze do Ciebie w sprawie oceny ich twórczości. „Jak zostać youtuberem” lub „jak się wybić na youtube” – pytają.  Paradoks jest taki, że im dalej sam zachodzisz, tym masz mniej czasu na doradzanie młodym twórcom na youtube, stąd niekiedy zwyczajnie nie ma czasu (poza szkoleniami) na zajmowanie się cudzymi kanałami (choćbym wszystkim kibicował, to nie da się każdemu pomóc).

Co zatem zrobić, by choć troszkę pomóc youtuberom, którzy stawiają swoje pierwsze kroki na youtube, lub faktycznie pytają: jak się wybić na YouTube? – pomyślałem. I wymyśliłem! Poniżej przedstawiam checklistę, dla każdego, kto zaczyna. Na każde pytanie odpowiedz sobie sam osobiście, powinno pomóc! Powodzenia!

 

728x90

TUŻ PRZED NAGRANIEM…

jak sie wybic na youtube Jaką posiadasz kamerę? Może w Twoim wypadku wystarczy telefon?
2000px-Icon_External_Link.svg O tym pisałem w tym miejscu.
Sam czasami korzystam z Apple iPhone 5s.

1. FILMY NA YOUTUBE

jak sie wybic na youtube Czy przedstawiłeś się w filmie i streściłeś o czym on będzie?

jak sie wybic na youtube Czy łatwo Cię zrozumieć, jak mówisz? Może znajomi o czymś Ci mówili, że nie zrozumieli przez gorszy mikrofon lub wadę wymowy? Pamiętaj, dźwięk jest bardzo ważny, o ile nie najważniejszy!
2000px-Icon_External_Link.svg 2 typy mikrofonów, z których możesz korzystać na YouTube.

jak sie wybic na youtube Czy to, co mówiłeś było jasne? Czy ktoś mówił Ci, że nie zrozumiał kompletnie, o czym mówiłeś?

jak sie wybic na youtube Czy nie przynudzałeś? Nie przeciągałeś/przegadałeś tematu?
2000px-Icon_External_Link.svgO anatomii przynudzania poczytasz w tym miejscu.
2000px-Icon_External_Link.svgDodatkowo – dlaczego powinieneś powodować wypadki!

jak sie wybic na youtube Czy muzyka w filmie nie była za głośno/za cicho? A może w ogóle jej nie było? Pamiętaj, muzyka tworzy napięcie.

jak się wybić na youtube Czy muzyka, z której korzystasz w tle ma licencję do wykorzystania komercyjnego? Gdy zarabiasz na swoich filmach, choćby grosze, musisz mieć prawa do wykorzystanej muzyki. Np. jest to licencja Creative Commons „0” lub „for commercial use”.
2000px-Icon_External_Link.svgO muzyce pisałem już w tym miejscu.

jak się wybić na youtube Czy byłeś dobrze oświetlony na filmie? Może tło było za ciemno lub źródło światła znajdowało się za Tobą? Pamiętaj, że zwykłe żarówki świecą światłem żółtym, nie białym.
2000px-Icon_External_Link.svgO oświetleniu w filmach na youtube pisałem w tym miejscu.

jak się wybić na youtube Czy kadr był dobrze ustawiony?
2000px-Icon_External_Link.svg Jak wyglądać szczuplej przed kamerą?

jak się wybić na youtube Czy Twoje intro jest krótkie? Często ludzie mają za długie intra, które zajmują 1/4 całości filmu. Dobrą praktyką jest stosowanie kilkusekundowego intro.
2000px-Icon_External_Link.svg O dobrym intrze pisałem w tym miejscu.

jak się wybić na youtube Czy owe intro nie jest za głośno w stosunku do całości filmu?

unchecked_checkbox Czy wstawki (np. „piiip”) w celu cenzury przekleństwa nie są za głośno?

unchecked_checkbox Czy zachęcasz Widzów do komentowania? Czy wzbudzasz dyskusję na dany temat?

unchecked_checkbox Czy plik wyjściowy miniatury i filmu ma taką samą nazwę, jak film? Pomaga to wyszukiwarce youtube.

 

2. SPRAWY POZAFILMOWE YOUTUBE

unchecked_checkbox Czy miniaturka do filmu zachęca do kliknięcia? Czy pierwszy plan miniatury jest bardzo wyraźny i oddziela się jakby od tła miniaturki? Czy na miniaturce widać emocję na twarzy? Czy wiadomo po miniaturce, o czym może być film?

unchecked_checkbox Czy tytuł był zachęcający? Czy umieściłeś w tytule nazwę kanału? (Pomaga to w optymalizacji Twojego kanału).
2000px-Icon_External_Link.svg O tytule filmu na youtube – przeczytasz tutaj.

unchecked_checkbox Czy w opisie do filmu w pierwszych trzech linijkach umieściłeś najważniejsze linki? (Playlista z filmami, facebook, instagram, etc.)

unchecked_checkbox Czy w opisie znajduje się opis filmu (o czym jest?). Pomaga to wyszukiwarce odnaleźć Twój film. Pamiętaj, by w opisie znalazło się możliwie dużo słów kluczowych.

unchecked_checkbox Czy otagowałeś film? A w tagach znalazł się: tytuł filmu, słowa kluczowe z opisu oraz nazwa kanału?

unchecked_checkbox Czy w filmie zachęcasz do oglądania innych swoich materiałów? Wrzuciłeś karty do tego filmu? (Podwyższasz sobie tym samym tzw. watchtime i youtube, gdy ludzie będą dłużej na Twoim kanale, chętniej go będzie promować). Pamiętaj, że YouTube już nie wspiera adnotacji na telefonach i warto stworzyć wszędzie karty.
2000px-Icon_External_Link.svg O kartach pisałem w tym miejscu.
2000px-Icon_External_Link.svg Oraz w tym!
2000px-Icon_External_Link.svg Czym jest watchtime?

unchecked_checkbox Czy na końcu opisu do filmu znajduje się TOP10 Twoich filmów? Tytuł + link. Pomaga to wyszukiwarce promować Twój kanał i najczęściej odtwarzane filmy wideo.

unchecked_checkbox Czy posiadasz playlisty na kanale?

unchecked_checkbox Czy posiadasz wideo powitalne? Czy spełnia ono rolę Twojej wizytówki i mówi kim jesteś i co robisz?

unchecked_checkbox Czy w Twoim wideo powitalnym znajdują się ważne linki? Np. facebook, instagram, ciekawe playlisty, itp? Pamiętaj, że widz widzi tutaj aż 10 linijek opisu! Nie zmarnuj ich!

unchecked_checkbox Czy na Twoim kanale znajduje się dobrze wyglądający banner i logo?

unchecked_checkbox Czy Twój kanał posiada tagi? (Znajdziesz je w ustawieniach kanału youtube)

unchecked_checkbox Czy na kanale masz podane swoje Social Media? (facebook, instagram, własna strona www, itp.)?

unchecked_checkbox Czy nazwa kanału da się bardzo łatwo zapamiętać?

unchecked_checkbox Czy jesteś oryginalny? Wyróżniasz się czymś? Np. ciekawa wada wymowy, śmieszne okulary, charakterystyczny sposób montażu?
2000px-Icon_External_Link.svgO oryginalności poczytasz w tym miejscu.

unchecked_checkbox Czy sprawdzasz w Analityce na kanale youtube swój poziom utrzymania uwagi widzów? A w szczególności, w których momentach widzowie są bardzo aktywni (np. specjalnie przewijają film, by wrócić do odpowiedniego fragmentu). Widać to na wykresie.

unchecked_checkbox Współpracujesz z innymi twórcami na Twoim poziomie wyświetleń/subskrypcji? Np. wspólne występowanie w swoich filmach, udostępnianie je na własnych fanpage’ach?
2000px-Icon_External_Link.svgO tym, jak znaleźć potencjalnego partnera pisałem w tym miejscu.

unchecked_checkbox Czy należysz do jakiejś sieci partnerskiej? Niektóre oferują dodatkowo: darmowe szkolenia, banki własnej muzyki, pomoc przy optymalizacji. W Polsce działa m.in. LifeTube, AIA, Mediakraft, Divimove.

unchecked_checkbox Czy sprawdzasz skąd pochodzą wyświetlenia z innych źródeł? Np. inne portale w Internecie. To ważne, możesz zobaczyć, gdzie lubią Twój kanał i ew. tam wrzucać swoje produkcje.

unchecked_checkbox Czy widziałeś Akademię Twórców Youtube? To bardzo przydatny bank podpowiedzi, jak prowadzić swój własny kanał.

 

3. Sprawy Social Media

unchecked_checkbox Czy udostępniasz swoje filmy w Social Media? (facebook, twitter, itp.)
2000px-Icon_External_Link.svg Jeśli interesuje Cię SnapChat oraz jak poprawić zasięg na SnapChacie – zajrzyj tutaj.

unchecked_checkbox Czy, gdy wysyłasz Widzom film, wysyłasz go w playliście? Tym samym zwiększasz wskaźnik watchtime, o którym pisałem wcześniej.

unchecked_checkbox Czy posiadasz jakąś stronę internetową? Zapraszasz na nią Widzów? Zobacz, kiedyś youtube może się skończyć,  kanał mogą Ci zablokować – własnej strony www już tak szybko nie stracisz.

unchecked_checkbox Czy masz profil na którymś z Social Media? Np. Facebook, Instagram, Twitter, itp.

unchecked_checkbox Czy jesteś w stałym kontakcie z Widzami? Odpisujesz Im na wiadomości? Pamiętaj, że tym różnimy się od telewizji, że my mamy stały kontakt z publicznością.

unchecked_checkbox Czy posiadasz maila, który jest podany do publicznej wiadomości? Pomoże to zarówno Widzom skontaktować się z Tobą, jak i potencjalnym firmom, które chcą nawiązać współpracę. Umieść go w opisie do kanału, filmu powitalnego, itd.

unchecked_checkbox Czy doceniasz najwierniejszych fanów? Tych, którzy często komentują/shareują, itp? Dobrą praktyką jest utworzenie małej grupy dla takich ludzi. Warto Ich mieć blisko siebie, bo są źródłem cennych wskazówek, niekiedy szczerych, a my mamy pewność, że chcą dla nas dobrze.

unchecked_checkbox Czy korzystasz z dodatkowych narzędzi do analityki kanału, np. YourMuse? Jako YouTuber masz darmowy dostęp do tego narzędzia – wystarczy zgłosić się do MUSE.
2000px-Icon_External_Link.svg O YourMuse pisałem w tym miejscu.

Jak widzisz,

wszystko zależy od Ciebie. „Jak się wybić na YouTube?” –

odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Poza odrobiną szczęścia, jak widzisz – możesz zrobić coś równie konkretnego. Jakbyś miał jakieś propozycje, sugestie odnośnie tej checklisty – śmiało! Komentuj!

 

  • Na podstawie Twojej listy zrobiłem szablon do nozbe – check this one – https://nozbe.how/rrRXu

  • Bardzo się cieszę, że trafiłem na tego posta. Dzięki wielkie, Matt! Mam nadzieję, że pomoże :D
    Musze przyznać, iż też jestem zszokowany, że nazywanie pliku z filmem i miniatury daje jakiekolwiek rezultaty. Na pewno wypróbuję! :D

  • Dzięki! Info było na jednym ze szkoleń google’a sprzed roku, podane jako „pro tip”. Myślę, że nie zaszkodzi, spróbować warto :)

  • Dobra lista i ciekawa informacja o odpowiednim nazwaniu plików z filmem i miniaturą – czy to nadal aktualne i faktycznie tak istotne ze względu na optymalizację dodawanych filmów?

  • Bardzo świetne zestawienie. Co prawda działam głównie na WordPressie, ale na Yutube patrzę ostatnio przychylniejszym okiem i mogę powiedzieć – ta checklista mi się w życiu przyda :D

  • aa