Krytyka, czyli jak kogoś dobrze ochrzanić.

Krytyka – myślisz sobie w tym momencie. Prawdopodobnie w głowie masz milion myśli i ciężko Ci je poukładać. Z jednej strony boisz się, że ktoś Cię skrytykuje. Z drugiej strony zdajesz sobie sprawę, że to coś zupełnie normalnego.

Krytyka – czy ktoś jej potrzebuje?

Zwykliśmy krytykować wszystko co się rusza. Znam takie przypadki ludzi, którzy widząc cokolwiek – zastanawiają się w jaki sposób sprawić, by słowo krytyka – wprowadzić w czyn. Zaskakujące jest to, że ludzie krytykujący bardzo często nie znają się na danym temacie, jednak czują nieodpartą chęć skrytykowania kogoś. Dla zasady!

By krytykować trzeba cokolwiek wiedzieć.

To po pierwsze. Inną kwestią jest fakt, że osoba, której chcesz dać informację zwrotną – musi tego wyraźnie chcieć. Musi czuć w Tobie kogoś, kto na danej sprawie zna się i musi Ci ufać. Powód jest prosty – nawet jeśli jakimś cudem czujesz nieodpartą chęć skrytykować kogoś – w momencie, w którym osoba nie czuje w Tobie eksperta – może zwyczajnie Twojej krytyki nie przyjąć. Dodatkowo jeszcze, jeśli się absolutnie nie znasz na danym temacie, a osoba Ci zaufa – możesz jedynie zaszkodzić.

Kiedyś pewna zakonnica skomentowała mój niebieski kolor włosów, słowami: oszpeciłeś się. Czy jest ekspertką w dziedzinie wizerunku? Czy miała dobre intencje? Odpowiedz sobie sam/a ;-)

Konkrety! Panie! Konkrety.

Załóżmy już, że krytyka jest Ci absolutnie obca, ale jesteś ekspertem i ktoś Cię prosi o ocenę. Widzisz, że w tym, co stworzył są dobre elementy, ale również i te złe. Co z takim fantem zrobić?

Krótka historia…

Wyobraź sobie, że jesteś autorem grafiki, którą chcesz umieścić na swoim facebooku, prosisz znajomego o opinię, a ten mówi w ten sposób:

Stary, świetnie dobrałeś kolory – wygląda to bardzo dobrze. Popracowałbym nad ustami postaci na rysunku, niemniej ogólnie jest ok!

Jak po takiej krytyce byś się poczuł? Wgnieciony w ziemię, czy raczej choć trochę uskrzydlony do pracy nad swoim dziełem?

Kanapka informacji zwrotnej

Krytyka - metoda kanapka informacji zwrotnejMetoda krytyki, którą chcę Ci zaprezentować nazywa się kanapką informacji zwrotnej. Kanapka informacji zwrotnej to nic innego jak skrytykowanie kogoś w taki sposób, by zmaksymalizować jego chęć do poprawienia danej rzeczy.

Wyobrażasz sobie kanapkę? Lepszym porównaniem będzie hamburger. Składa on się z trzech części:

  1. Dolnej warstwy kanapki, stanowiącej podstawę,
  2. kotleta
  3. górnej warstwy kanapki.

Zwróć uwagę, że zdanie Stary, świetnie dobrałeś kolory to pozytywne sformułowanie, które odpowiada podstawie kanapki. Potem następuje popracowałbym nad ustami, co odpowiada kotletowi, czyli esencji krytyki. Ostatnie zdanie: niemniej ogólnie jest ok to góra kanapki – jej wierzch.

Takie ułożenie krytycznych zdań do drugiej osoby, może spowodować, że wyczuje Twoje dobre intencje i będzie chciała pracować nad swoim dziełem!

Niemniej, jeśli już dojdzie do zbyt ostrej krytyki – polecam Ci wpis: Jak się kłócić. Tak na wszelki wypadek ;-) Powodzenia!