Który pociąg wybrać? Regio? InterCity? Express?

ktory pociag wybracDużo podróżuję, głównie służbowo. Kocham pracować w pociągu, bo wtedy czas mija bardzo szybko.  Jeżeli Twoja dupa jest dosyć wygodnicka i nienawidzisz podróżować starymi, niezmodernizowanymi wagonami bez klimy i gniazdek to ten krótki poradnik jest dla Ciebie. Korzystaj! Prawdopodobnie z tej okazji często pytasz: Który pociąg wybrać? Nie pytaj, korzystaj!

Rozróżnienie klasy pociągów jest konieczne, choć nie zawsze!

W Polsce jest kilka klas pociągów, napiszę o najważniejszych, czyli klasach: REGIO, interREGIO (EDIT: klasa zlikwidowana) TLK, IC, EIC, EIP. Spokojnie, to jeszcze nie jest chiński, tylko skróty nazw.

1. REGIO to pociągi, które jeżdżą najczęściej w obrębie danego województwa. Tutaj nie ma reguły, czy na peron przyjedzie Ci stary, zdezelowany pociąg, czy też świeżo po modernizacji, lub prosto z fabryki. Z reguły na to nie patrzę, bo tego typu pociągi jeżdżą na trasach krótkodystansowych i wtedy wygodnictwo nie jest aż tak ważne dla mnie.

Zdarza się, że, że REGIO jeżdżą pomiędzy województwami! Przykładem jest REGIO z Poznania do Świnoujścia! Na tej trasie zwykle jeździ nowiutki pociąg z klimą i gniazdkami. A wiadomo… REGIO jest najtańsze.

2. interREGIO to twór pochodzący spod ręki Przewozów Regionalnych. To pociągi, które jeżdżą na trasach długodystansowych. Zdarza się, że trafiają się nowoczesne wagony (kiedyś interREGIO MEWA posiadał nowy, zmodernizowany wagon z przedziałem dla pierwszej klasy nawet, teraz już ten wagon wycofano). Obecnie interRegio jest zlikwidowane, a na ich miejsce wstawione inne pociągi. Np. z interRegio MEWA zrobili ExpressInterCity MEWA. Co będę narzekał? – większa wygoda.

3. TLK – kiedyś Tanie Linie Kolejowe, teraz Twoje Linie Kolejowe. Cóż. Tanie to one nie są, zaś standard w tych wagonach woła o pomstę do nieba. Zniósłbym śmierdzący kibel (bo spędzam tam przeważnie 3 minuty podczas podróży), ale tłoku, 8 miejsc w przedziale, duchoty i brak gniazdek już nie zniosę.

Zdarza się, że w klasie TLK jeżdżą wagony dosyć nowe, zmodernizowane. Przeczytaj wkazówkę pod koniec tej notki – pomoże.

4. InterCity, Express InterCity oraz Express InterCity Premium (Pendolino) to chyba najwyższe klasy pociągów w polskiej kolei. Znalezienie gniazdek, klimy oraz trochę miejsca nie stanowi już takiego problemu. Polecam, choć cena niektórych odstrasza,

Który pociąg wybrać?

Obecnie największym problemem kolei jest brak określonego standardu. Idąc do McDonalda, kupując kanapkę „X” wiesz, co kupujesz. W przypadku PKP kupujesz kota w worku. Nawet jak zadajesz sobie pytanie: który pociąg wybrać to odpowiedzieć na nie jest cholernie ciężko.

Z pomocą przychodzi www.vagonweb.cz. Wystarczy wpisać w google „interRegio MEWA vagonweb”, by zobaczyć mniej więcej na jaki pociąg możemy trafić. Polecam tę metodę, bo…

czasem w REGIO i interREGIO trafić możemy na dużo lepsze pociągi, niż w wypadku TLK.

  • Matt Olech

    Nie zapomniałem, nie wchodziłem aż tak w szczegóły, bo tak jak masz Arrivę, są tez Koleje Mazowieckie, Wielkopolskie, itp. :)

  • Wojtex

    Zapomniałeś jeszcze o pociągach Arriva. Funkcjonują one tylko w obrębie województwa kujawko-pomorskiego. Są bardzo wygodne (prawie wszystkie składy są nowe), tanie (tańsze niż REGIO).