Watchtime, czyli jak ogarnąć kanał na YouTube?

Watchtime – zapewne prowadzisz swój kanał na YouTube i nie wiesz, jak on jest ważny? Zapraszam ;-).

Nie raz zastanawiałeś się: jak wybić się na YouTubie. Domyślasz się zapewne, że jest to kombinacja wielu czynników: od atrakcyjności programu, który nagrywasz po samą konsekwencję w tworzeniu nowych materiałów. Dzisiaj nie będzie dosłownie o tym,

jak się wybić na YouTubie,

bo takiej rady zwyczajnie nie ma. Kiedyś nawet wspominałem, że gdy znajomi, których kanał był mały – zapytali innych znanych twórców – jak się wybić? Ci na imprezie odpowiedzieli jednogłośnie: zróbcie virala! Nie ma lekko ;-)

Nim przejdziemy do samej playlisty – zastanówmy się czym jest watchtime. Gdybym Ciebie zapytał o to w tym momencie, na 90% padłaby odpowiedź: to czas, w którym widz oglądał mój film. Wszyscy tak myślą, a pracownicy Google’a na licznych szkoleniach – uśmiechają się i mówią, czym jest faktycznie ten tajemniczy watchtime.

to ilość wideo obejrzanych w jednej sekwencji (jeden po drugim) na jednym kanale przez jednego użytkownika. Czyli – użytkownik wchodzi na Twój kanał – podoba mu się pierwszy film, ogląda kolejny i kolejny i kolejny…

watchtime - jak się wybić na youtube

Kiedyś YouTube proponował użytkownikom filmy z kanałów, które posiadały filmy z dużą ilością wyświetleń (w sekcji: wybrane dla ciebie lub w prawej belce przy aktualnie oglądanym filmie). Wystarczyło zatytułować film: Beata Szydło pokazała piersi, w samym filmie pokazać obrazki nie na temat, tym samym zdobyć dużą publiczność. I YouTube automatycznie proponował użytkownikom filmy z tego kanału. Ta metoda nie sprawdziła się, gdyż system podpowiadał bardzo często dość gówniane filmy (powiedzmy sobie szczerze).

Dzisiaj – im bardziej zatrzymasz publiczność przy sobie, im częściej będą oglądać Twoje filmy w jednej sekwencji – tym częściej Twój kanał będzie wyświetlał się w „wybrane dla ciebie” u danego użytkownika.

To teraz jak zwiększyć watchtime?

  • wysyłaj widzom na FanPage nie film a playlistę z filmami. Tym samym następne wideo w kolejce odtworzy się automatycznie (zadbaj o to w ustawieniach playlisty),
  • pod koniec filmu zachęć słownie do obejrzenia filmu – umieść adnotację oraz kartę! (adnotacje wyświetlają się tylko na komputerach a karty również na telefonach),
  • by watchtime był wyższy – możesz umieścić w pierwszej linijce opisu – link do playlisty z Twoimi materiałami,
  • w karcie (poza umieszczeniem odcinka) – zadawaj pytania w ankiecie. YouTube niedawno umożliwił zadawanie pytań. Najlepiej, gdyby dotyczyło ono aktualnie omawianej sprawy. Zwiększa to szansę na powiększenie wskaźnika watchtime, gdyż pod spodem widnieje Twój proponowany film, a użytkownik może czuć się zachęcony i przejść dalej ;-).

To tyle jeśli chodzi o watchtime. Jeśli masz jakieś pytania – pytaj w komentarzach. Powodzenia!