Dlaczego tak drogo?! Wycena kampanii na YouTube.

Czasami zdarza się, że różne firmy przychodzą do YouTuberów lub agencji, które ich obsługują. Chcą oczywiście zrealizować na kanałach danego twórcy swoją kampanię reklamową. Nie ma w tym nic dziwnego, poza jednym, małym szczegółem. Po wysłaniu wyceny, otrzymujesz odpowiedź…

Dlaczego tak drogo?!

Na szczęście takie odpowiedzi stają się już rzadkością. Zastanówmy się zatem, jaki można przyjąć tok wyjaśniający – dlaczego akurat cena wygląda, jak wygląda. Proponuję pewne doświadczenie. Wyobraź sobie, że pracujesz w dziale marketingu firmy produkującej gacie. Galoty każdy potrzebuje, prawda? Chciałbyś swoje galoty zareklamować w telewizji.
Wycena kampanii na YouTube czyli czemu tak drogo?Komu zatem musisz zapłacić, by Twoja reklama była wyświetlana w TV?

  • komuś, kto napisze scenariusz reklamy,
  • osobie, która ogarnie cały plan, będzie pilnować dekoracje, które potrzebuje na planie, itd.
  • kamerzystom,
  • reżyserowi,
  • aktorom,
  • właścicielowi studia/lokalu, w którym będzie nagrywana reklama,
  • ew. innym podmiotom pomagającym przy produkcji.

Jak widzisz masa kosztów. Czy to wszystko? Nie! Na końcu musisz pójść do pana telewizora i zapytać: Panie telewizorze, ile muszę panu zapłacić, by pan telewizor wyświetlił moją reklamę?

Nietrudno się domyślić, że koszty mogą być niebotyczne. Firma oczywiście chce zaoszczędzić pieniądze, zatem idzie do Internetu, a tu okazuje się, że twórca nie chce za tysiąc złotych wyprodukować filmu o produkcie marki, który dotrze z przekazem reklamowym do 30.000 użytkowników!

Wycena kampanii na YouTube

to nie prosty kawałek chleba. Jako twórca oraz marka, musicie brać pod uwagę, m.in:

  • miejsce, w którym nagrywa twórca – nawet jeśli to jest dom, to rachunki kosztują,
  • amortyzacja sprzętu – kamera, oświetlenie, mikrofony również kosztują,
  • korzystanie z płatnych programów do montażu – firma również płaci za fakt, że twórca ma nie tylko umiejętności montażowe, ale także za to, że pracuje na płatnym i nie tanim programie,
  • wynagrodzenie właściwe,
  • i na końcu… umieszczenie reklamy na kanale oraz wizerunek twórcy (np. jego reputacja).

W rzeczywistości jak miałbym się uprzeć to wycena kampanii na YouTube posiadałaby dużo więcej komponentów. To tylko przykład. Nadal masz wątpliwości, że nagrania filmu reklamowego to tylko stanięcie przed kamerą i nagranie? Jeśli pracujesz jako marketer, zobacz również wpis: Jak nie rozmawiać z YouTuberem?

Jeśli potrzebujesz pomocy w wycenie kampanii, pisz śmiało na mattolech@mattolech.pl. Wspólnie pomyślimy, co i w jaki sposób można zrobić na YouTube ;-)

plus Zobacz również kurs: Jak zarabiać na YouTube?